Systeemhelmen, maak jouw optimale keuze!

Bij de zoektocht naar een nieuwe helm wordt vaak gekeken naar het model en design van de helm. Grofweg kun je motorhelmen indelen in jethelmen, pothelmen, integraalhelmen en systeemhelmen. Veiligheid zou daarbij altijd voor moeten gaan op het design. Pasvormen zijn verschillend per merk en model en het is daarom aan te raden je te laten adviseren bij Motorkledingpoint welk merk of type bij jouw hoofdvorm past. Als je dan kiest voor een systeemhelm zijn er diverse opties. Je kunt gaan voor een flip-over helm waarbij de kinnebak over de helm roteert en vast wordt gehouden aan de achterzijde of de standaard systeemhelm waarbij de kinnenbak tot op hoogte van het voorhoofd wordt geroteerd. De flip-overhelm heeft hierbij als voordeel dat het gewicht van de kinnebak verschoven wordt naar de achterzijde van het hoofd waardoor er minder druk ontstaat op het voorhoofd en je zicht niet beperkt kan worden. (zoals de LS2 Valiant 2)De Nolan systeemhelmen zijn voorzien van heeft een ingenieus scharniersysteem waarbij het kinstuk kantelt op twee punten, waardoor deze in open stand dicht bij de helm blijft. Dit veroorzaakt een betere stroomlijning en daardoor het comfort tijdens een rit.

Alle helmen bij Motorkledingpoint voldoen aan de ECE 22.05 richtlijn. Daarbij staat 22 voor wettelijke keuringseisen die aan beschermende helmen voor brommers en motoren gesteld worden. 5 geeft het volgordenummer aan volgens welke richtlijnen getest is. (nu de 5e doorontwikkeling) nummers kleiner dan 5 staan voor oudere typen helmen die aan de voorlaatste keuringseisen hebben voldaan. Een aantal helmen zoals de Nolan N100-5 of de HJC I90 hebben een zogenaamde P/J keuring. Dit betekent dat de helm is goedgekeurd als jet- of full-face helm. Een dubbele keuring. Je kunt dus veilig met het kinstuk open rijden (J) en dicht (P) De Nolan en Airoh Rev 19 helmen hebben daarbij het Dual Action Openingsmechanisme waarbij je samen met duim en wijsvinger de helm opent. Dankzij deze extra beveiliging schiet het kinstuk minder snel open bij een valpartij. Snelsluitingen zijn praktisch in het gebruik maar een dubbel D is veiliger en kan meer krachten hebben. In de racerij zal daarom altijd gebruik worden gemaakt van deze sluiting.

Systeemhelmen worden doorgaans gemaakt van Polycarbonaat of Glasvezel varianten. Polycarbonaat hard uit en wordt op den duur broos maar heeft tegenwoordig een speciale coating om dit tegen te gaan. Glasvezel is sterker en kan meer krachten weerstaan. Vizieren worden overigens altijd van polycarbonaat gemaakt. Het vizier reinigen kan je het best met een speciaal vizier reinigingsspray die hiervoor geschikt zijn. Gebruik je een te agressief middel dan versnelt het verhardingsproces waarbij het vizier kan breken of er sneller scheurtjes ontstaan. De Caberg Levo is uitgerust met een speciaal vizier dat dieper doorloopt zodat een panoramisch gezichtsveld ontstaat. Super overzichtelijk rijden als je het hoofd niet hoeft te buigen om naar je navigatie te kijken.

Bij de motorrijder is wel bekend dat een helm niet eeuwig meegaat maar dat hij vervangen moet worden bij een leeftijd tussen de 5 en 7 jaar, afhankelijk van de schaaluitvoering. In de praktijk blijkt dat de meeste motorrijders met een te grote of versleten helm rijden. Ook al ziet de buitenzijde er nog perfect uit, het gaat om de binnenkant. De buitenschaal fungeert onder andere als een chassis die alle onderdelen bij elkaar houdt. De binnenschalen zijn gemaakt om energie te dempen en te verspreiden.

De dempende binnenschaal, die gemaakt is van Polystyreen oftewel piepschuim, verliest in de loop van zijn leven zijn veerkracht doordat de luchtkamertjes geleidelijk verdwijnen. Ook transpiratievocht is hier debet aan. De helm gaat dan ruimer zitten doordat het binnenschuim krimpt. De betere merken zoals HJC, Nolan, Airoh en Caberg hebben daarom vaak meerdere binnenschalen waardoor de demping beter verdeeld wordt. Een te ruime helm is zeer gevaarlijk en geeft geen bescherming meer. Hij kan gaan draaien om je hoofd waardoor de torsie in de nek extra wordt versterkt. Bovendien gaat hij liften bij een snelle rit wat erg onprettig aanvoelt.

Een duurdere helm hoeft niet per se beter te zijn als een goedkopere variant. De meeste merken hebben tegenwoordig uitstekende helmen in verschillende prijsklasse. Laat je dus niet verleiden door het leuke printje maar ga altijd voor pasvorm en veiligheid.

shop jouw systeemhelm hier